fbpx
KONKURS blog min

Konkurs na Facebooku
7 prostych zasad

Social MEdia / digital marketing

Dobrym pomysłem na urozmaicenie komunikacji na prowadzonym przez nas profilu na Facebooku jest organizacja konkursu. Jest jednak kilka kwestii, o których warto pamiętać, aby wszystko przebiegło jak należy i by konkurs nie przyniósł nam więcej zmartwień niż korzyści. Poznaj 7 prostych zasad, które pozwolą uniknąć problemów.

blog konkurs1 min

1. Co chcemy osiągnąć?

Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek działania należy zastanowić się, co chcemy osiągnąć. Pomoże nam to w określeniu grupy docelowej, a także stworzeniu konkursu w sposób spójny i przemyślany.

Jaki cel najczęściej przyświeca twórcom konkursu? Zwiększenie zasięgu oddziaływania marki to tylko jeden z efektów, jakich możemy oczekiwać. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony konkurs pomoże nam poprawić wyniki sprzedaży lub poznać lepiej preferencje klientów, a także zbudować z nimi pozytywną relację.

Po ustaleniu celu konkursu i grupy docelowej, możemy przejść do wyboru formatu oraz dopracowywaniu szczegółów naszej akcji

Porada eksperta: Aby, osiągnąć sukces musisz dopasować stopień skomplikowania konkursu do poziomu zaangażowania społeczności (grupy fanów) na Twoim profilu. Jeżeli fani twojej marki dodali łącznie 2-3 komentarze pod wszystkimi postami trudno jest ich zachęcić do przygotowania makatki z logiem Twojej marki ;)

2

2. Jak ustalić zasady konkursu?

Stworzenie zasad obowiązujących podczas rywalizacji to najważniejszy punkt organizacji konkursu. Najpierw wybierzmy nagrodę – to ona przecież stanowi główny czynnik motywujący do uczestnictwa, musi być więc atrakcyjna. Format konkursu może być dowolny – najczęściej polega on na wykonaniu kreatywnego zadania, dodaniu zdjęcia własnego autorstwa lub udzieleniu odpowiedzi na pytanie konkursowe.

Należy jednak pamiętać, że choć zasady konkursu ustalamy my – jego twórcy, istnieją zasady nadrzędne, do których musimy się dostosować chcąc uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji ze strony administracji portalu. 

Agencja Marketingowa PLAN Digital Marketing 360

3. Zasady zgodne z zasadami

Można czasem spotkać konkursy, w których warunkiem udziału jest udostępnienie posta lub oznaczenie innego użytkownika w komentarzu. Jest to jednak niezgodne z polityką Facebooka, który nie zezwala na wymuszanie aktywności związanych ze stroną na użytkownikach. Musimy o tym pamiętać, bo zabawa o takich warunkach uczestnictwa może zostać zablokowana przez administrację.

4

4. Regulamin to rzecz święta

Warunki uczestnictwa w konkursie oraz czas jego trwania to istotne kwestie, które musimy uwzględnić podczas jego planowania. Informacje te trzeba zawrzeć w regulaminie. Stworzenie takiego dokumentu jest konieczne – wymaga tego zarówno Facebook jak i polskie prawo. Regulamin nie musi być w całości umieszczony w poście. Możemy zamieścić plik w notatce, a w samym poście konkursowym wymienić jedynie najważniejsze kwestie.
Ważną informacją, którą musimy zawrzeć w regulaminie jest organizator konkursu – Facebook wymaga, byśmy jasno zaznaczyli, że to my, a nie portal, nim jesteśmy.

5

5. Dane osobowe pod specjalną ochroną

Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych oraz rozporządzeniem o ochronie danych osobowych RODO, jeśli prowadząc konkurs przetwarzamy dane osobowe, ciążą na nas dodatkowe obowiązki. Konieczne jest poinformowanie uczestników o tym, że przechowujemy i przetwarzamy ich dane, a także przedstawienie wynikających z ustawy praw i obowiązków, jakie dotyczą organizatorów i uczestników.

6

6. Kto wygrał? Losujemy!

Jaki sposób wyłonienia zwycięzców wydaje się najprostszy? Losowanie! Czy jest tak w rzeczywistości? Niestety, jeśli zdecydujemy się na taką metodę, nasz konkurs będzie podlegał szczególnym przepisom. Zgodnie z legalną definicją, grami losowymi są „gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku”. Według wspomnianej ustawy, zalicza się je do gier hazardowych, a więc są regulowane w szczególny sposób przez prawo.  W przypadku organizacji takiego konkursu konieczne jest uzyskanie na to zezwolenia Izby Administracji Skarbowej oraz uiszczenie wpłaty w wysokości 10% wartości brutto puli nagród. Pominięcie tej procedury grozi poważnymi konsekwencjami, ponieważ samowolna organizacja gry losowej stanowi przestępstwo skarbowe.

 
blog konkurs2 min

7. Rzecz pewna - podatki

Jeżeli w naszym konkursie pojawia się nagroda rzeczowa o wartości powyżej 760 złotych, jest traktowana ona jako przychód z innych źródeł i podlega zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 10% wygranej. Obowiązek zapłaty podatku możemy nałożyć na zwycięzcę – decyzja w tej kwestii należy do nas. Warto jednak zastanowić się, czy konieczność podzielenia się swoją nagrodą przez zwycięzcę nie wpłynie negatywnie na jego opinię o nas. 

By uniknąć konieczności opłacenia podatku, możemy spełnić jeszcze jeden warunek, poza wartością nagrody. Nasz konkurs musi dotyczyć tematyki sportowej, kulturalnej, naukowej, artystycznej lub dziennikarskiej.

Na koniec…

Organizacja konkursu na Facebooku to, wbrew pozorom, nie takie proste zadanie. Tworząc taką zabawę wykażmy się odpowiedzialnością, a unikniemy nieprzyjemnych konsekwencji ze strony serwisu lub organów administracji.

Psst… W poście konkursowym lepiej nie używać słowa “KONKURS” 😉