plan fake-influencer

3 kroki jak wykryć
fake influencera

Social Media / digital marketing

Setki tysięcy obserwujących, tysiące polubień, setki komentarzy, to wszystko czyni z użytkownika mediów społecznościowych osobę wpływową. Tylko czy na pewno zawsze liczba obserwujących lub interakcji świadczy o sile danego influencera?

fake-min

Kim są fake influencerzy?

Są to osoby, które przedstawiają siebie jako influencerów, pozornie pokazując, że spełniają wszystkie niezbędne warunki, by uznano ich za internetowe osobowości. Jednak w dużej mierze rozmiar ich social mediów jest budowany za pomocą botów lub fałszywych kont.

W konsekwencji są to osoby, które tak naprawdę nie mają realnego wpływu na odbiorców. Istnieją specjalne aplikacje umożliwiające kupowanie określonej liczby obserwatorów za odpowiednią kwotę. Boty i fejkowe konta są dość popularne, często nawet wśród przeciętnych użytkowników, którzy okazjonalnie sięgają po takie wsparcie.

Wśród grona fake influencerów to zjawisko jest coraz częściej normą. Wynika to z przeświadczenia, że setki tysięcy „nieprawdziwych obserwatorów” będą skutecznie przekonywać marki do współpracy. Jednakże kupione grupy obserwatorów, to tak naprawdę uśpione sztuczne konta, które nie będą reagowały w żaden sposób na kontent publikowany przez fake influencera. W konsekwencji wskaźnik zaangażowania będzie na bardzo niskim poziomie. Szczególnie jeśli będziemy porównać go z olbrzymią liczbą obserwujących profil – taki wynik będzie wypadał bardzo nierealnie.

fake1-min

Współpraca z markami

Znane marki są szczególnie narażone na działania wprowadzające w błąd. Zgodnie z badaniami 20% obserwujących konta o wielkości 50 000 – 100 000 followersów, to właśnie boty i fałszywe konta.

Z czym wiąże się współpraca z takimi “fake influencerami”? W zdecydowanej większości sytuacji grozi to utratą tysiąca złotych na promowanie produktów lub usług do pustej publiczności. Boty nie kupują produktów. Często nawet sam twórca nie ma pewności, jaka liczba odbiorców jest rzeczywista.

fake2-min

3 kroki… czyli co sprawdzić?

Porada eksperta: W ocenie potencjału influencera warto kierować się przede wszystkim logiką. Jeżeli influencer ma tysiące like’ów pod zdjęciem na instagramie i 4 komentarze typu „Nice photo”, to prawdopodobieństwo zaistnienia takiej proporcji jest mało realne.

Aby uniknąć „przepalenia budżetu” na zupełnie nieopłacalne działania, warto przedsięwziąć kilka podstawowych działań weryfikacyjnych:

1. Sprawdź zaangażowanie pod postami

Istotnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę podczas sprawdzania podejrzanego konta, jest stosunek liczby obserwatorów do liczby like’ów pod zdjęciami oraz ilością komentarzy. Warto szczególnie zwrócić uwagę, czy komentarze nie są publikowane przez kolejne fake konta. Takie publikacje najcześciej mają w treści proste frazy typu: ,,Wow”, ,,piękna”, ,,super” lub emotki. Szablonowe  komentarze są proste do wygenerowania przez boty i dlatego często powtarzają się pod wieloma postami.

2. Przeanalizuj obserwatorów

Kolejnym krokiem, który pozwoli nam upewnić się, co do źródła komentarzy (nie można nikogo dyskredytować za komentowanie zdjęć za pomocą emotek, czy prostych fraz ) jest weryfikacja poprzez wizyty w poszczególnych profilach i przeanalizowanie jego autentyczności. Proces może nie należy do bardzo prostych, ale warto poświęcić kilka chwil, zanim podejmie się decyzję o nierzadko kosztownej współpracy.

Bardzo często konta, które są fałszywe lub są botami, nie wyglądają na aktywne. Opis w BIO często pozostaje pusty, brakuje jakichkolwiek informacji o użytkowniku, nie ma zbyt wielu postów, czasem zdarza się, że nie ma ich wcale. Często takie profile mają małą liczbę obserwujących, jak i bardzo dużą liczbę obserwowanych i nie posiadają zdjęcia profilowego. Takie konta wyglądają, jakby prowadziła je osoba, która nie ma pojęcia o social mediach.

Oczywiście, nie można wrzucać wszystkich do jednego worka. To, że ktoś nie jest zbyt aktywny na swoim profilu, wcale nie oznacza, że jest fałszywym użytkownikiem. Więc na ten rodzaj selekcji należy zdecydowanie brać poprawkę.

3. Sprawdź zmianę liczby obserwujących

Pomocnym przy ocenie autentyczności będzie także sprawdzenie, w jak szybkim czasie kandydat na influencera zdobywał nowe grono obserwatorów. Taką analizę możemy przeprowadzić za pomocą narzędzi analitycznych lub metodą obserwacji. Warto monitorować, czy przypadkiem liczba followersów drastycznie nie wzrasta w perspektywie czasu. Jeśli tak się dzieje i w przeciągu zaledwie jednego dnia ich ilość diametralnie wzrasta, istnieje duża szansa, że takie konto właśnie „wzbogaciło się” o nowe boty 😉 

Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o współpracy, przeprowadzić weryfikację branych pod uwagę kont. Zaoszczędzi to wielu ewentualnych  nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości. W tym utraty na wizerunku, nadszarpnięciem autentyczności marki i oczywiście straty budżetu.